StVM 42/2014 vp HE 276/2014 vp
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi suoran lisäeläkejärjestelyn
turvaamisesta työnantajan maksukyvyttömyyden varalta
sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan
työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 13 §:n
muuttamisesta
StVM 42/2014 vp - HE 276/2014 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi suoran lisäeläkejärjestelyn turvaamisesta työnantajan maksukyvyttömyyden varalta sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 13 §:n muuttamisesta
JOHDANTO
Vireilletulo
Eduskunta on 2 päivänä helmikuuta 2014 lähettänyt sosiaali- j a terveysvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen eduskunnalle laeiksi suoran lisäeläkejärjestelyn turvaamisesta työnantajan maksukyvyttömyyden varalta sekä työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 13 §:n muuttamisesta ( HE 276/2014 vp ).
Lausunto
Eduskunnan päätöksen mukaisesti perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausunnon (PeVL 57/2014 vp), joka on otettu tämän mietinnön liitteeksi.
Asiantuntijat
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
- hallitussihteeri Nico Steiner , työ- ja elinkeinoministeriö
- hallitussihteeri Tapani Aaltela , sosiaali- ja terveysministeriö
- johtava vakuutusasiaintuntija Pia Santavirta , Finanssialan Keskusliitto
- johtava asiantuntija Vesa Rantahalvari , Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
- oikeusministeriö
- Eläketurvakeskus
- Akava ry
- Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry
- Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry
- Eläkesäätiöyhdistys - ESY ry.
HALLITUKSEN ESITYS
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki suoran lisäeläkejärjestelyn turvaamisesta työnantajan maksukyvyttömyyden varalta. Lisäksi työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi. Esitys koskee sellaisia lisäeläkejärjestelyitä, joissa työnantaja itse vastaa lisäeläkkeen maksamisesta ja hallinnoimisesta eli niin sanottuja suoria lisäeläkejärjestelyjä.
Esityksellä pannaan täytäntöön työntekijöiden suojaa työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin vaatimukset siltä osin kuin ne koskevat suoria lisäeläkejärjestelmiä.
Suoran lisäeläkejärjestelyn toteutuminen on riippuvainen työnantajan maksukyvystä. Jos työnantaja ajautuu konkurssiin, työntekijä voi käytännössä menettää lisäeläkeoikeutensa.
Ehdotetun lain mukaan työnantajan olisi turvattava maksukyvyttömyytensä varalta vähintään puolet sellaisen eläkevastuun määrästä, joka liittyy työnantajan lupaamaan suoraan lisäeläkejärjestelyyn.
Työnantaja voisi toteuttaa turvaamisvelvoitteen ottamalla vakuutuksen, asettamalla vakuuden tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla. Turvaamisvelvoite katsottaisiin täyttyneeksi myös tilanteessa, jossa vähintään puolet työnantajan lisäeläkelupauksesta olisi toteutettu ryhmäeläkevakuutuksena, yksilöllisenä eläkevakuutuksena taikka eläkesäätiön tai -kassan kautta ja muu osa suoralla lisäeläkejärjestelyllä. Laissa säädettäisiin lisäksi työnantajan tiedonantovelvollisuudesta, viranomaisvalvonnasta ja laiminlyöntitilanteista.
Laki koskisi siirtymäajan jälkeen myös jo olemassa olevia suoria lisäeläkejärjestelyitä. Työnantajilla olisi eräin edellytyksin mahdollista hakea työsuojeluviranomaiselta vapautusta turvaamisvelvoitteesta.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2015. Euroopan komissio on käynnistänyt asiassa rikkomusmenettelyn Suomea vastaan.
VALIOKUNNAN KANNANOTOT
Perustelut
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Esitys perustuu direktiiviin työntekijän suojasta työnantajan maksukyvyttömyystilanteessa (2008/94/EY 8). Esitys koskee työsopimussuhteisiin perustuvia, työnantajan hallinnoimia suoria lisäeläkejärjestelyjä. Suorat lisäeläkejärjestelyt eivät kuulu lakisääteisen eläketurvan piiriin, eikä esityksellä siten ole vaikutusta lakisääteisiin eläkkeisiin. Lakiehdotuksen mukaan turvattavaksi edellytetään vähintään puolet eläkevastuun määrästä työnantajan maksukyvyttömyyden varalta. Valiokunta toteaa, että ehdotettu lakisääteinen järjestely turvaa työntekijöille eläke-etuudet nykyistä, sopimuksiin perustuvaa järjestelyä paremmin. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin.
Työntekijän lisäeläkkeen suoja perustuu siihen, että työnantaja huolehtii turvaamisvelvoitteen täyttämisestä. Työnantajan tulee vuosittain antaa työntekijöille tieto eläkevastuun määrästä ja siitä, miten turvaamisvelvoite on täytetty. Työnantajan laiminlyöntitapausten varalta lakiehdotukseen sisältyy rangaistussäännös (6 §), jonka mukaan rangaistavaa muun muassa on, jos työnantaja ei noudata työsuojeluviranomaisen antamaa kehotusta tiedonantovelvoitteen tai turvaamisvelvoitteen toteuttamiseksi (6 §:n 1 momentin 2 kohta). Mainittu lainkohta ei sisällä viittausta säännökseen, jonka nojalla kehotus työnantajalle voidaan antaa. Valiokunta toteaa, että työsuojeluviranomainen antaa kehotuksen työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojelutoiminnasta annetun lain (44/2006) 13 §:n nojalla.
Viimeksi mainitun pykälän 3 momenttia on muutettu 1.1.2015 voimaan tulleella lailla (1330/2014). Tästä syystä valiokunta ehdottaa 2. lakiehdotuksen muuttamista.
Päätösehdotus
Edellä esitetyn perusteella sosiaali- ja terveysvaliokunta ehdottaa,
että 1. lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja
että 2. lakiehdotus hyväksytään muutettuna (Valiokunnan muutosehdotukset).
Valiokunnan muutosehdotukset
2.
Laki
työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 13 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain (44/2006) 13 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1330/2014, seuraavasti:
13 §
Toimintaohjeen ja kehotuksen antaminen
Kehotus voidaan antaa asiassa, joka koskee:
(1—4 kohta kuten HE)
5) yhdenvertaisuuslaissa (1325/2014) tarkoitettua syrjinnän kieltoa, vastatoimien kieltoa tai syrjivän työpaikkailmoittelun kieltoa taikka mainitun lain 7 §:n 2 momentissa tarkoitettua velvollisuutta laatia suunnitelma yhdenvertaisuuden edistämiseksi tai 7 §:n 3 momentissa tarkoitettua henkilöstön edustajien tiedonsaantioikeutta;
(6 ja 7 kohta kuten HE)
Voimaantulosäännös
(Kuten HE)
Helsingissä 3 päivänä helmikuuta 2015
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
pj.
Juha
Rehula
/kesk
jäs.
Johanna
Jurva
/ps
Merja
Kuusisto
/sd
Sanna
Lauslahti
/kok
Merja
Mäkisalo-Ropponen
/sd
Lasse
Männistö
/kok
Hanna
Mäntylä
/ps
Mikael
Palola
/kok
Terhi
Peltokorpi
/kesk
Sari
Sarkomaa
/kok
Hanna
Tainio
/sd
Anu
Vehviläinen
/kesk
Erkki
Virtanen
/vas
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Eila Mäkipää