Innehållsförteckning
-
Lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden 16.8.2024/500
- 1 – 4 § 1 kap Allmänna bestämmelser
-
5 – 12 §
2 kap
Tillstånd och verksamhetsutövares skyldigheter
- 5 § Nationella underrättelseskyldigheter
- 6 § Nationella tillståndskrav och förbud mot transitering
- 7 § Nationell kontrollförteckning
- 8 § Nationellt generellt exporttillstånd
- 9 § Rapportering, register och förteckningar samt internt efterlevnadsprogram
- 10 § Tillståndsprövning
- 11 § Förhandsbesked om produkter med dubbla användningsområden
- 12 § Förfrågan om huruvida en produkt omfattas av exportkontroll
- 13 – 16 § 3 kap Befogenheter vid tillståndsprövning och kontroll
- 17 – 19 § 4 kap Transitering
- 20 – 24 § 5 kap Särskilda bestämmelser
Lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden 16.8.2024/500
I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:
1 kapAllmänna bestämmelser
1 § Tillämpningsområde
Denna lag innehåller bestämmelser om skyldigheter, befogenheter och förfaranden som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2021/821 om upprättande av en unionsordning för kontroll av export, förmedling, transitering och överföring av samt tekniskt bistånd för produkter med dubbla användningsområden, nedan förordningen om exportkontroll.
2 § Definitioner
Definitionerna i artikel 2 i förordningen om exportkontroll tillämpas vid tillämpningen av denna lag.
I denna lag avses dessutom med
1) unionens kontrollförteckning den förteckning som finns i bilaga I till förordningen om exportkontroll,
2) den som transiterar en fysisk eller juridisk person för vilken det kan beslutas om ett i artikel 7.2 i förordningen om exportkontroll avsett tillståndskrav som gäller transitering,
3) verksamhetsutövare exportörer, förmedlare, tillhandahållare av tekniskt bistånd, de som transiterar samt sådana fysiska eller juridiska personer som överför produkter med dubbla användningsområden inom Europeiska unionen.
3 § Förhållande till annan lagstiftning
Om det i någon annan lag finns bestämmelser om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden som avviker från denna lag ska de tillämpas i stället för denna lag.
Bestämmelser om kontroll av och kontrollförfarandet för export, överföring, förmedling och transitering av försvarsmateriel finns i lagen om export av försvarsmateriel (282/2012).
Bestämmelser om kontroll av skjutvapen, vapendelar, patroner och särskilt farliga projektiler finns i skjutvapenlagen (1/1998).
Bestämmelser om kontroll av export, överföring, förmedling och transitering av kärnteknikprodukter och om kontrollförfarandet finns i kärnenergilagen (990/1987).
4 § Myndigheter
Utrikesministeriet är den behöriga myndighet som avses i förordningen om exportkontroll och behörig myndighet enligt denna lag.
Tullen övervakar export, transitering och överföring av produkter med dubbla användningsområden samt tillhandahållandet av förmedlingstjänster och tekniskt bistånd för produkter med dubbla användningsområden.
2 kapTillstånd och verksamhetsutövares skyldigheter
5 § Nationella underrättelseskyldigheter
Utöver vad som föreskrivs i artikel 4.2 i förordningen om exportkontroll ska exportören underrätta utrikesministeriet, om den har anledning att misstänka att produkter med dubbla användningsområden som inte förtecknas i unionens kontrollförteckning och som är föremål för export helt eller delvis är, eller kan vara, avsedda för någon av de användningar som anges i artikel 4.1 i den förordningen.
Utöver vad som föreskrivs i artikel 6.2 i förordningen om exportkontroll ska förmedlaren underrätta utrikesministeriet, om den har anledning att misstänka att produkter med dubbla användningsområden som är föremål för förmedlingstjänster är, eller kan vara, avsedda för någon av de användningar som anges i artikel 4.1 i den förordningen.
6 § Nationella tillståndskrav och förbud mot transitering
Utöver vad som föreskrivs i artikel 6.1 i förordningen om exportkontroll krävs det tillstånd för tillhandahållande av förmedlingstjänster för de produkter med dubbla användningsområden som inte förtecknas i unionens kontrollförteckning, om förmedlaren har informerats av utrikesministeriet om att produkterna i fråga helt eller delvis är, eller kan vara, avsedda för någon av de användningar som anges i artikel 4.1 i den förordningen.
Utöver vad som föreskrivs i artikel 7.1 och 7.2 i förordningen om exportkontroll förbjuder utrikesministeriet transitering av de produkter med dubbla användningsområden som inte förtecknas i unionens kontrollförteckning, om produkterna befinner sig i Finland och de helt eller delvis är, eller kan vara, avsedda för någon av de användningar som avses i artikel 4.1 i den förordningen. Bestämmelser om förfaranden som gäller tillståndsplikt för och förbud mot transitering finns i 4 kap. i denna lag.
Utöver vad som föreskrivs i artikel 11.1 i förordningen om exportkontroll beslutar utrikesministeriet att överföring av produkter med dubbla användningsområden från Finland till en annan medlemsstat i Europeiska unionen är tillståndspliktig, om villkoren i artikel 11.2 i den förordningen uppfylls.
Utrikesministeriet beslutar att export av de produkter med dubbla användningsområden som inte förtecknas i unionens kontrollförteckning är tillståndspliktig, om produkterna helt eller delvis är, eller kan vara, avsedda för användning som avsevärt äventyrar den allmänna säkerheten eller Finlands nationella säkerhet.
7 § Nationell kontrollförteckning
Utöver vad som föreskrivs i artikel 3 i förordningen om exportkontroll krävs det exporttillstånd för export från Finland till en destination utanför Europeiska unionens tullområde av de produkter med dubbla användningsområden som avses i bilagan till denna lag. Med avvikelse från vad som föreskrivs i artikel 12.2 i förordningen om exportkontroll är utrikesministeriet tillståndsmyndighet. På beviljandet av tillstånd tillämpas denna lag och förordningen om exportkontroll, med undantag för artikel 12.2 första och andra stycket, artikel 14 och artikel 21.4.
8 § Nationellt generellt exporttillstånd
Utrikesministeriet beviljar nationella generella exporttillstånd som avses i artikel 12 i förordningen om exportkontroll.
Ett nationellt generellt exporttillstånd delges genom offentlig kungörelse. Bestämmelser om offentlig kungörelse finns i förvaltningslagen (434/2003).
9 § Rapportering, register och förteckningar samt internt efterlevnadsprogram
Exportörer som beviljats globalt exporttillstånd ska årligen till utrikesministeriet rapportera om användningen av det globala exporttillståndet.
Närmare bestämmelser om innehållet i en rapport som avses i 1 mom., innehållet i ett internt efterlevnadsprogram som avses i artikel 2.21 i förordningen om exportkontroll, innehållet i ett register eller en förteckning som avses i artikel 27 i den förordningen samt innehållet i meddelanden och rapporter om användningen av unionens generella exporttillstånd som avses i bilaga II till den förordningen får utfärdas genom förordning av utrikesministeriet.
10 § Tillståndsprövning
Utöver vad som föreskrivs i artikel 15 i förordningen om exportkontroll ska utrikesministeriet vid tillståndsprövningen beakta följande:
1) säkerställande av en obehindrad tillgång till sådana utländska produkter som omfattas av strategisk exportkontroll eller iakttagande av de villkor som gäller tillgången till dessa produkter,
2) begränsningar av eller förbud mot återexport av en vara eller tjänst.
Utrikesministeriet kan när det beviljar tillstånd förena tillståndet med villkor för att förhindra att en tillståndspliktig produkt används för något annat ändamål än det som avses i tillståndet.
11 § Förhandsbesked om produkter med dubbla användningsområden
Utrikesministeriet meddelar på ansökan verksamhetsutövare genom sitt beslut förhandsbesked om huruvida exporten, tillhandahållandet av förmedlingstjänster eller tekniskt bistånd, transiteringen eller överföringen inom unionen uppfyller de i förordningen om exportkontroll och denna lag avsedda villkoren för beviljande av tillstånd.
Ett positivt förhandsbesked är bindande för utrikesministeriet och gäller för viss tid på högst ett år. Ett positivt förhandsbesked är inte bindande för utrikesministeriet, om det sker en väsentlig förändring i omständigheterna som påverkar den utrikes- och säkerhetspolitiska bedömningen efter det att beskedet har getts eller om sökanden har gett utrikesministeriet osann, väsentligen bristfällig eller vilseledande information.
12 § Förfrågan om huruvida en produkt omfattas av exportkontroll
Utrikesministeriet meddelar på ansökan verksamhetsutövaren beslut om huruvida den produkt som specificeras i ansökan är en produkt med dubbla användningsområden enligt unionens kontrollförteckning eller den nationella kontrollförteckningen.
3 kapBefogenheter vid tillståndsprövning och kontroll
13 § Utlämnande av information mellan myndigheter
Utrikesministeriet och Tullen har trots sekretessbestämmelserna rätt att till varandra lämna ut för skötseln av en uppgift enligt denna lag eller förordningen om exportkontroll nödvändig information om
1) verksamhetsutövare,
2) exporttransaktioner och andra transaktioner som omfattas av exportkontroll,
3) ansökningar och beslut som gäller exportkontroll,
4) produkter,
5) mottagare, slutanvändning och slutanvändare av produkter med dubbla användningsområden,
6) andra än i 1–5 punkten avsedda omständigheter som gäller kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden.
Skatteförvaltningen, försvarsministeriet, Försvarsmakten, Polisstyrelsen, skyddspolisen, centralkriminalpolisen, Migrationsverket, Gränsbevakningsväsendet, arbets- och näringsministeriet samt Strålsäkerhetscentralen har trots sekretessbestämmelserna rätt att till utrikesministeriet och Tullen lämna ut sådan i 1 mom. avsedd information som är nödvändig för skötseln av en uppgift enligt denna lag eller förordningen om exportkontroll.
Utrikesministeriet och Tullen har trots sekretessbestämmelserna rätt att till de myndigheter som avses i 2 mom. lämna ut sådan information som är nödvändig för skötseln av en uppgift som gäller kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden.
14 § Utlämnande av sekretessbelagd information till utländska myndigheter och internationella organ
Utöver vad som föreskrivs i förordningen om exportkontroll och i lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) får utrikesministeriet trots sekretessbestämmelserna till utländska myndigheter eller internationella organ lämna ut i 13 § 1 mom. 1–5 punkten i denna lag avsedd annan information än personuppgifter, om det är nödvändigt för att genomföra internationellt exportkontrollsamarbete, och utlämnandet av informationen inte strider mot nationella intressen.
15 § Rätt att få information av verksamhetsutövare
Utrikesministeriet och Tullen har rätt att av verksamhetsutövare och andra fysiska eller juridiska personer som har samband med den verksamhet som är föremål för kontroll få sådan information som är nödvändig för skötseln av en uppgift enligt denna lag eller förordningen om exportkontroll.
Verksamhetsutövare och andra fysiska eller juridiska personer som har samband med den verksamhet som är föremål för kontroll är skyldiga att lämna sådan information som avses i 1 mom.
16 § Tullens befogenheter
Bestämmelser om Tullens befogenheter finns i tullagen (304/2016). Vid övervakning enligt 4 § 2 mom. i denna lag betraktas som en vara som avses i tullagen också en produkt med dubbla användningsområden enligt förordningen om exportkontroll och denna lag.
4 kapTransitering
17 § Omhändertagande av varor som transiteras och beslutsfattande om transitering
Tullen ska omhänderta produkter med dubbla användningsområden som transiteras, om den har grundad anledning att misstänka att de produkter med dubbla användningsområden som transiteras helt eller delvis är, eller kan vara, avsedda för användning som avses i artikel 4.1 i förordningen om exportkontroll.
Tullen ska meddela omhändertagandet till den som transiterar och överföra ärendet som gäller transitering till utrikesministeriet för behandling och avgörande. Utrikesministeriet beslutar huruvida transiteringen ska förbjudas med stöd av artikel 7.1 i förordningen om exportkontroll eller 6 § 2 mom. i denna lag eller om det för transiteringen ska införas tillståndskrav i enlighet med artikel 7.2 i förordningen om exportkontroll. Om det införs tillståndskrav för transiteringen, ska utrikesministeriet meddela den som transiterar om detta och den som transiterar har 90 dagar på sig att ansöka om tillstånd hos utrikesministeriet.
Om utrikesministeriet beslutar att tillstånd för transitering inte beviljas, anses transiteringen vara förbjuden i enlighet med artikel 7.1 i förordningen om exportkontroll.
18 § Returnering eller förstöring av varor som transiteras
Om utrikesministeriet beslutar att transitering inte förbjuds eller beviljar tillstånd för transitering, ska Tullen returnera de omhändertagna varorna till den som transiterar.
Om utrikesministeriet förbjuder transitering eller beslutar att tillstånd inte beviljas för transitering, ska ministeriet bestämma att varorna ska returneras till ursprungslandet. Om det dock finns grundad anledning att misstänka att varorna i ursprungslandet används för ändamål enligt artikel 4.1 i förordningen om exportkontroll, ska utrikesministeriet bestämma att varorna ska förstöras av Tullen.
19 § Ersättningsskyldighet
Den som transiterar svarar under tillstånds- och ändringssökandeförfarandet för förvaringskostnaderna för varorna som transiteras och för de kostnader som orsakas av returneringen av varorna till ursprungslandet eller av förstöringen av varorna. Den som transiterar svarar dock inte för de nämnda kostnaderna för förstöring, om varorna har förstörts innan beslutet om förstöring har vunnit laga kraft och en domstol med anledning av ändringssökande har fattat ett lagakraftvunnet beslut om att det inte fanns förutsättningar för förstöringen.
5 kapSärskilda bestämmelser
20 § Exportkontrolldelegationen
I anslutning till utrikesministeriet finns en exportkontrolldelegation som tillsätts av statsrådet. Exportkontrolldelegationen har till uppgift att främja myndighetssamarbetet vad gäller exportkontroll samt kontakterna med näringslivet.
Närmare bestämmelser om exportkontrolldelegationens uppgifter, sammansättning och tillsättande utfärdas genom förordning av statsrådet.
Se SRf om exportkontrolldelegationen 526/2024.
21 § Vite
Utrikesministeriet eller Tullen kan förena ett föreläggande som gäller den i 15 § 2 mom. avsedda informationsskyldigheten med vite.
Utrikesministeriet kan förena ett föreläggande som gäller den i 9 § 1 mom. avsedda rapporteringsskyldigheten med vite.
Bestämmelser om föreläggande och utdömande av vite finns i viteslagen (1113/1990).
22 § Ändringssökande
Bestämmelser om sökande av ändring i förvaltningsdomstol finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019).
Ett beslut som avses i artikel 16.1 i förordningen om exportkontroll samt ett beslut som avses i artikel 4.1, 5.1, 6.1, 7.1, 7.2, 8.1 eller 10.1 i förordningen om exportkontroll eller i 6 § i denna lag och som gäller verksamhetsutövaren ska iakttas trots ändringssökande, om inte den myndighet där ändring sökts bestämmer något annat.
Om i 18 § 2 mom. avsedda varor som transiteras till sina egenskaper är farliga, får utrikesministeriet samtidigt bestämma att beslutet om förstöring ska verkställas genast trots ändringssökande.
23 § Hänvisning till strafflagen
Bestämmelser om straff för regleringsbrott finns i 46 kap. 1–3 § i strafflagen (39/1889) och bestämmelser om straff för försummelse av exportkontrollanmälan om produkter med dubbla användningsområden i 46 kap. 12 § i den lagen.
24 § Ikraftträdande
Denna lag träder i kraft den 15 september 2024.
Genom denna lag upphävs lagen om kontroll av export av produkter med dubbel användning (562/1996).
En hänvisning till den upphävda lagen någon annanstans i lag avser efter ikraftträdandet av denna lag en hänvisning till denna lag.
De ärenden som har blivit anhängiga före ikraftträdandet av denna lag handläggs i enlighet med de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet. På ärenden som gäller exportkontrolldelegationen och som har blivit anhängiga före ikraftträdandet av denna lag tillämpas dock denna lag.
De tillstånd som beviljats med stöd av den lag som gällde vid ikraftträdandet av denna lag förblir i kraft och på dem tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag.
Den exportkontrolldelegation som är verksam vid ikraftträdandet av denna lag fortsätter till utgången av sin mandatperiod som en delegation enligt denna lag.